بررسی گلچین رپ فارسی قدیمی برای دنبال کنندگان جدید این سبک موسیقی

اهنگ های رپ فارسی قدیمی این روزها تبدیل به بخشی از خاطرات عده زیادی از جوانان دهه هفتادی و هشتادی ایران شده و در عرصه این موسیقی ماهیتی تاریخ ساز داشته اند. این اهنگ ها توانستند هویت رپ فارسی را به معرض نمایش در بیاورند و در مقابل مخالفین این سبک قد علم کنند. این اهنگ ها منشا و الگوی خواننده ها و رپرهای نسل دوم و سوم قرار گرفته و هویتی با ارزش دارند که در ادامه به بررسی و معرفی برخی از ان ها خواهیم پرداخت.

بهترین آهنگ های رپ فارسی قدیمی

بهترین آهنگ های رپ فارسی قدیمی

تعداد اهنگ های با هویت و قوی رپ فارسی بسیار زیاد است و هنرمندان زیادی را در بر می گیرد. حضور هر یک از این هنرمندان به همراه مجموعه اهنگ های ان ها به این موسیقی مشروعیت بخشیده و سبب شدند تا این سبک اهسته اهسته به سوی تکامل قدم بردارد. پرداختن به تک تک این اهنگ ها وقایع مربوط به ان ها در قالب یک مقاله نمی گنجد و در مقاله دیگری به صورت کامل به این موارد خواهیم پرداخت؛ با این حال در این قسمت از مقاله برخی از محبوب ترین اهنگ های قدیمی رپ را بررسی می کنیم. گلچین رپ فارسی قدیمی همواره شامل موارد زیر بوده است:

من ادامه میدم

هنگامی که نام اهنگ رپ فارسی قدیمی به میان می آید، اهنگ های یاس نیز به چشم می خورند. اهنگ من ادامه میدم از وی که در سال ۹۲ توسط یاس منتشر شد جزو محبوب ترین اثار شناخته شده در تاریخ رپ فارسی و همچنین شناسنامه هنری یاس می باشد.

اختلاف

یکی از بهترین های دهه هشتاد و محبوب ترین اثار ان دوره، اهنگ اختلاف از هیچکس می باشد که در سال ۸۵ منتشر شد و تحولی در این موسیقی ایجاد نمود.

خط من

یکی دیگر از اثار زیبای اواسط دهه هشتاد اهنگ خط من از عرفان می باشد. این اهنگ که در سال ۸۶ منتشر شد طرفداران زیادی را به سوی عرفان دعوت نمود و به یکی از پرطرفدارترین اثار وی تبدیل شد.

افسوس

یکی دیگه از جنجالی ترین آهنگ های رپ فارس که مضمونی اجتماعی و اعتراضی داشت اهنگ افسوس بهرام بود که در سال ۸۷ منتشر شد. این اهنگ همچنان یکی از بهترین رپ های دهه هشتاد حساب می شود و از جمله محدود اثاری بود که در ان تاریخ ماهیتی اعتراضی داشت.

یه روز خوب میاد

یکی از اهنگ های سروش لشگری که ماهیتی تراژدیک داشت و در خاطره ها باقی ماند اهنگ یه روز خوب میاد می باشد. این اهنگ که در سال ۸۸ منتشر شد یکی از محدود اثار با لحن اعتراضی در ان دوره بود که وقایع ان سال را نقد می کرد. این اثر همچنین یکی از مفهومی ترین اثار هیچکس در شناسنامه هنری وی به شمار می رود.

رپ فارسی قدیم با امروز چه تفاوت هایی داشت؟

رپ فارسی قدیم با امروز چه تفاوت هایی داشت؟

در حالی که خیلی از رپرهای امروزی با بهره جویی از اسان ترین و در دسترس ترین اپلیکیشن های اهنگ سازی تبدیل به افرادی فعال در عرصه موسیقی شده و امکاناتی برای این دسته فعال شده که برخی از رپرهای این نسل به صورت ماهانه تک اهنگ منتشر می کنند، در نقطه نظر دیگر منتقدانی اعتقاد دارند که فراهم تر شدن امکانات موسیقی سازی امروزی سبب شده تا عده زیادی در این عرصه راه خود را گم کنند و دیگر عناوینی همچون شاعر، اهنگساز، تنظیم کننده و… آن گونه که باید حرفه و تخصص آن ها جدی گرفته نمی شود و هنرمندان زیادی با اعتماد به نفس و خود محوری به تنهایی اقدام به انتشار اهنگ ها می کنند و این مسئله سبب شده تا موسیقی روح خود را از دست داده و به شدت دچار کلیشه شود.

دانلود رپ فارسی قدیمی

دانلود رپ فارسی قدیمی

این روزها به لطف افزایش امکانات و گسترش شبکه های فضای مجازی دسترسی به ارشیوهای جدید و همچنین ارشیوهای قدیمی کاملا میسر است. برخی اپلیکیشن ها به صورت پادکست و برخی سایت ها نیز به صورت دانلود مستقیم اهنگ ها را در اختیار مخاطبین قرار می دهند. سایت های زیادی به صورت تخصصی اهنگ های رپ را به صورت ارشیو و طبقه بندی شده ارائه می دهند و برای یافتن آن ها کافی است در گوگل به جست و جو بپردازید. این روزها نیز به لطف فعالیت گسترده اکثر هنرمندان در پیج های اینستاگرامی و همچنین یوتیوب، اهنگ ها و موزیک ویدئوهای خود را به صورت مستقیم و یا دمو ارائه می دهند. تعداد زیادی از هنرمندان و رپرهای زیرزمینی و فعال در ایران معمولا محتواهای خود را به صورت رایگان در دسترس هواداران خود قرار می دهند.

ریمیکس رپ فارسی قدیمی

همانطور که می دانید این روزها ریمیکس کردن مجدد اهنگ های قدیمی و یا بیشتر مورد استقبال قرار گرفته هنرمندان اقدامی است که در جهت افزایش رضایت هواداران آن ها انجام می شود. گاهی این ریمیکس ها مستقیما به تقاضای صاحب اثر انجام می شود و برخی نیز توسط سایر دی جی ها و برای ادای احترام به هنرمندان قدیمی تر انجام می شود. رپ نیز در این عرصه حضور فعالی داشته و رپرهای زیادی به ریمیکس مجدد کارهای خود و یا دیگر هنرمندان، با اضافه کردن رپ کردن خود به اهنگ سایر هنرمندان می پردازند. اهنگ های جذاب زیادی توسط رپرها ریمیکس شده است که شما هواداران عزیز در صورت تمایل می توانید در فضای مجازی به جست و جو و دانلود ریمیکس رپ فارسی قدیمی بپردازید.

موزیک ویدیو رپ فارسی قدیمی

موزیک ویدیو رپ فارسی قدیمی

در این قسمت به بررسی فعالیت ها و محتواهای ویدئویی برخی از محبوب ترین رپرهای ایرانی می پردازیم.

موزیک ویدئوهای قدیمی سندی

اگرچه که شهرام آذر ملقب به سندی، بیشتر به خاطر سبک موسیقی دیگری در زمان خود به شهرت رسید، اما وی نخستین رپر ایرانی بود که به شکل غیر تخصصی رپ و هیپ هاپ را در موسیقی ایرانی به کار برد.

موزیک ویدئوی رپر قدیمی تتلو

در زمانی که کسی شناخت چندانی از موسیقی رپ در ایران نداشت، امیر تتلو در زیر شاخه R & B خود را به جامعه ایران و جهان شناساند. علیرغم حواشی زیادی که وی همواره ساخته است، نمی توان منکر سابقه هنری و استعداد وی در سبک آر اند بی شد.

موزیک ویدئوهای قدیمی بهرام

یکی دیگر از رپرهای نسل اول که چند مرتبه در فعالیت های وی وقفه خورد بهرام می باشد. وی که اغلب اثار وی فقط به صورت صوتی منتشر می شد تعداد محدودی موزیک ویدئو در دهه هشتاد داشته است.

موزیک ویدئوهای سوگند

در این لیست از پرافتخارترین رپرهای قدیمی و موزیک ویدئوهای آن ها، ذکر نام سوگند این دختر با استعداد و هنرمند شایسته می باشد، زیرا که رپ فارسی را در میان بانوان ایرانی محبوب ساخت و الگوی خیلی از بانوان رپر پس از خود بود.

فری استایل های رپ فارسی قدیمی

فری استایل های رپ فارسی قدیمی

همواره با اغاز سبک رپ و خصوصا در ایران به دلیل محرومیت از امکانات، فری استایل یک جزء جدا نشدنی از موسیقی رپ بوده است. فری استایل ها با اهداف مختلفی ضبط و پخش می شوند که از جمله آن ها می توان به کل کل با سایر رپرها، اثبات قدرت اجرای زنده و لایو و همچنین در دسترس بودن با هواداران اشاره نمود. کمتر رپری را می توان یافت که بدون فری استایل به شهرت قابل قبولی رسیده باشد، لذا در این قسمت از مقاله رپرهای زیادی شایان معرفی می باشند که فری استایل های قدیمی جذابی از آن ها در دسترس می باشد. هیچ کس، رضا پیشرو، علی شمس، تتلو، حصین، یاس و سایر هنرمندان نامی سبک رپ در دهه هشتاد فری استایل های به یاد ماندنی زیادی منتشر ساخته اند که شما هواداران گرامی می توانید در فضای مجازی و همچنین با دانلود برنامه رپ فارسی نسخه قدیمی در رابطه با آن ها به جست و جو بپردازید.

پربازدید ترین رپ فارسی قدیمی مربوط به چه کسی است؟

در اوایل دهه هشتاد که همزمان چند رپر با افطایش فعالیت های خود به شهرت دست می یافتند، همواره سروش لشگری یا همان هیچ کس چند قدم جلوتر از سایر رقبای خود بود و توانست عنوان پدر رپ فارسی را نیز به تصاحب خود در بیاورد. وی همواره یکی از قوی ترین رپرهای ایرانی بوده و بیشترین میزان محبوبیت را در میان سایر رپرها دارا می باشد. به همین دلیل جای تعجب ندارد که بیشترین بازدید ها و دانلودها در رابطه با اثار وی رقم خورده است. خیلی از موزیک ها و ویدئوهای دهه هشتاد وی همچنان به شمار بازدیدشان افزوده می شود.

رپ فارسی قدیمی غمگین سبک چه خوانندگانی بود؟

رپ فارسی قدیمی غمگین سبک چه خوانندگانی بود؟

موسیقی رپ دارای زیرشاخه های مختلفی می باشد که این زیرشاخه ها تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. در این میان برخلاف سبک هایی مانند کل و گنگ که ماهیت پر جنب و جوشی دارند، عده ای نیز با اشعار اجتماعی و بیت های غمگین اهنگ های زیبایی ارائه داده اند که ” یاس” جزو نخستین اغازکنندگان آن می باشد. عده ای نیز در زیرشاخه دیس لاو این موسیقی را به حال و هوای غمگین کشانده اند، آرمین زارعی که نخستین فعال این سبک بوده هم اکنون حکم اسطوره را داشته و عده زیادی از رپرهای نسل دوم و سوم همچون مهراب و بهزاد پکس در ادامه به این سبک پرداخته اند.

سوالات متداول

  1. پرطرفدارترین رپر قدیمی ایرانی چه کسی می باشد؟

    سروش لشگری یا همان هیچ کس همواره یکی از محبوب ترین رپرهای تاریخ ایران بوده است.

  2. سبک دیس لاو توسط کدام خواننده محبوبیت یافت؟

    آرمین ۲afm نخستین رپری بود که توانست این سبک را به محبوبیت برساند.

  3. محبوب ترین رپر با مضامین اجتماعی کیست؟

    یاس، همواره به خاطر قدرت قلمش و پرداختن به اساسی ترین مسائل روز اجتماعی شهرت داشته است.

  4. رپ از چه سالی وارد ایران شد؟

    اولین اقدامات در رپ فارسی در اواخر دهه هفتاد شکل گرفت.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *