مشفق همدانی کیست؟ بررسی بهترین ترجمه های او

مشفق همدانی یا ربیع مشفق همدانی در تاریخ فروردین ماه سال ۱۲۹۱ در شهر همدان متولد شد. همدان جزو یکی از کلان شهر های ایران است که در منطقه غربی و کوهستانی ایران قرار دارد او در یک خانواده یهودی چشم به جهان گشود و پس از اتمام دوره عالی دانشسرای عالی به حرفه نویسندگی و ترجمه متون پرداخت او همچنین حرفه روزنامه‌ نگاری نیز فعالیت می ‌کرد. در ادامه مطلب بیوگرافی مشفق همدانی می پردازیم.

مشفق همدانی کیست؟

مشفق همدانی کیست؟

مشفق همدانی یکی از هنرمندان برجسته است که در زمان پیش از انقلاب فعالیت می کرد و پس از آن وقوع انقلاب به لس آنجلس مهاجرت کرد. رئیس پیشین خبرگزاری پارس و یکی از بنیانگذاران بنگاه نشر صفی علیشاه بود. موسسه انتشاراتی به کمک برادران مشفق همدانی تاسیس شد این روزنامه نگار مترجم و نویسنده پیشکسوت ایرانی در شهر لس آنجلس درگذشت. معروف ترین اثر این نویسنده رمان تحصیل کرده ها ست این رمان داستانی است که به شرح مسائل و مشکلات جوانی به نام محسن از زبان خود او می پردازد او تحصیل کرده است که در دوران تحصیل شاگرد ممتاز بوده و پس از فارغ التحصیلی به دنبال یک شغل آبرومند می گردد اما وجدان او مانع از تن دادن به جامعه فاسد آن رمان می کند. او همزمان عاشق دختر همسایه شان که زهره نام دارد می شود و پدر معشوق او مخالف ازدواج آن هاست شما می توانید برای اطلاع از داستان کامل این رمان حیرت انگیز نام رمان را در سایت های معتبر جستجو کرده و مطالعه کنید.

ترجمه های معروف مشفق همدانی کدامند؟

مشفق همدانی تاکنون کتاب‌ های بسیار زیادی را در موضوعات ادبی، فلسفی، روان ‌شناسی و جامعه ‌شناسی ترجمه کرده می ‌توان گفت که حدود ۳۵ اثر برتر را به زبان فارسی ترجمه کرده است. در ادامه به معرفی ترجمه های معروف مشفق همدانی می‌ پردازیم.

نادرشاه از لارنس لاکهارت

اولین اثر معروف که توسط این مترجم برجسته ترجمه شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است کتاب نادر شاه از لارنس لاکهارت می باشد.  جالب است بدانید لارنس لاکهارت تاریخ نگار پژوهشگر و ایران شناس بریتانیایی است که از سال ۱۹۲۴ به مدت ۳۰ سال به طور منظم به ایران رفت و آمد می‌ کرد و بیشتر ایامش را در ایران زندگی کرده است.

از آثار دیگر این تاریخ نگار، پژوهشگر و ایران شناس می ‌توان به انقراض سلسله صفویه اشاره کرد. او همچنین جزو نویسندگان مجموعه تاریخ ایران کمبریج بوده است. تاریخ ایران کمبریج کتابی درباره تاریخ و جغرافیای تاریخی ایران از کهن ترین روز ها تا زمان کنونی به زبان انگلیسی می باشد که در ۷ جلد توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است که این کتاب معروف توسط بیش از ده‌ها نویسنده نگارش شده است.

آزردگان

آزردگان

کتاب آزردگان جزو یکی از معروف ترین کتاب های خارج از کشور می باشد که این نویسنده برجسته آن را به زبان فارسی برگردانده است و در اختیار خوانندگان ایرانی قرار داده است. کتاب آزردگان یا توهین و تحقیر شدگان رمانی است که توسط فیودور داستابفیسکی نوشته شده که برای اولین بار در سال ۱۸۶۱ در مجله ماهانی ورم یا منتشر شد. جالب است بدانید که این کتاب اولین بار در سال ۱۳۲۷ توسط مشفق همدانی از فرانسوی به فارسی ترجمه شد پس از آن این کتاب توسط مترجمان برتر دیگر به زبان‌ های مختلف با عناوین مختلف ترجمه شد به عنوان مثال این کتاب با عنوان رنج کشیدگان و خوارشدگان توسط محسن کرمی در انتشارات نیلوفر از انگلیسی به فارسی ترجمه و در سال  ۱۳۹۵ عرضه شد.

ابله و برادران کارامازوف از فئودور داستایوسکی

کتاب ابله جزو معروف ترین رمان های نویسنده محبوب آقای فیودور داستایفسکی می باشد که ابتدا به صورت پا ورقی در سال ۱۸۶۸ و ۱۸۶۹ در روزنامه‌ ای به نام روس کی فیس نیک منتشر شد. این کتاب توسط این نویسنده به زبان روسی نوشته شده است اما برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ توسط مشفق همدانی از روی ترجمه انگلیسی به فارسی روان برگردانده شد و پس از آن مترجمان بسیاری این را این کتاب را به فارسی ترجمه کردند مانند سروش حبیبی که یکی از مترجمان معاصر ایرانی است و این کتاب را از متن روسی در سال ۱۳۸۳ به زبان فارسی ترجمه کرد.

 کتاب برادران کارامازوف یکی از رمان های معروف نویسنده شهیر روسی یعنی فیودور داستایفسکی می باشد می توان گفت مشهور ترین اثر این نویسنده است که برای اولین بار به صورت پاورقی در سال‌ های ۱۸۷۹ و ۱۸۸۰ در یک نشریه به نام پیام آور به روسی منتشر شد این کتاب توسط افراد مشهور زیادی نقد ادبی فلسفی روانشناختی و جامعه شناسی شده است. این رمان در ایران توسط مترجمان زیادی ترجمه شده و توسط ناشران گوناگون منتشر شده است.  یکی از بهترین ترجمه های این کتاب توسط مشفق همدانی و انتشارات بدرقه جاویدان چاپ شده است این کتاب همچنین توسط صالح حسینی پرویز شهدی به فارسی روان ترجمه شده است.

مادام بوواری از گوستاو فلوبر

مادام بوواری از گوستاو فلوبر

کتاب مادام بوواری جزوه برجسته ‌ترین آثار گوستاو فلوبر نویسنده تاثیرگذار قرن نوزدهم فرانسه است. این کتاب به صورت پاورقی در سال ۱۸۵۶ و به صورت کتاب در آوریل سال ۱۸۵۷ به زبان فرانسوی منتشر شد. جالب است بدانید این کتاب تا کنون بار ها در تئاتر و سینما بازآفرینی شده . این رمان بار ها به زبان فارسی بازنویسی شده است و توسط مترجمان زیادی از فارسی به فرانسه و زبان های مختلف برگردانده شده است. برای مثال این کتاب توسط محمود پورشالچی در سال ۱۳۲۷، توسط ربیع مشفق همدانی در سال ۱۳۴۱  ترجمه و به چاپ رسیده است.

آنا کارنین (آنا کارنینا) لئو تولستوی

کتاب آناکارنین یا آنا کارنینا یکی از برترین آثار ادبی جهان محسوب می ‌شود و توسط لئو تولستوی که یکی از برترین و بزرگترین رمان نویسان جهان می باشد نوشته شده است. این رمان که توسط این نویسنده روسی نوشته شده است برای اولین بار به صورت پاورقی از سال ۱۸۷۵ تا سال ۱۸۷۷ به چاپ رسید. این رمان داستانی واقع گرا دارد و در هشت قسمت با بیش از ۱۲ شخصیت اصلی و بیش از هشتصد صفحه یه دو جلدی نوشته شده است. رمان آنا کارنینا اولین بار توسط مشفق همدانی در سال ۱۳۴۲ ترجمه شد و توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.

مانن لسکو از آنتوان فرانسوا پره‌وو

رمان لسکو توسط نویسنده رمان‌نویس مورخ روزنامه‌ نگار و مترجم فرانسوی بهنام آنتوان فرانسوا پره وو نوشته شده است. این رمان در سال  ۱۷۳۱ به زبان فرانسوی منتشر شد. کتاب مانو لسکو روایت عشق جوانی ساده دل به نام شوالیه دگریو به مانون لسکوی می باشد. که فرایند عاشق سر آغاز سلسله رویدادهایی هیجان انگیز می باشد. همچنین از این کتاب هفت فیلم سینمایی ساخته شده است در ایران این رمان با ترجمه محمود گودرزی، مشفق همدانی و سارا یگانگی به فارسی ترجمه شده است.

همسر جاویدان از ایروینگ استون

کتاب همسر جاویدان توسط ایروینگ استون یکی از نویسندگان برجسته و مشهور منتشر شده است این نویسنده در ۱۴ جولای سال ۱۹۳۳ در سانفرانسیسکو متولد شد و در تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۸۹ در گذشت.  این کتاب که دارای ۶۳۰ صفحه می باشد و توسط ربیع همدانی به فارسی روان ترجمه شده است و توسط انتشارات جامی به چاپ رسیده است.

همسر مشفق همدانی کیست؟

همسر مشفق همدانی خانم فرخ  فایضی اکباتائی می باشد. این دو زوج هردو در لس آنجلس کالیفرنیا سکونت داشتند و جالب است بدانید که دین هر دو آن ها یهودی می باشد با گذشت سال ها از فوت روی همدانی اطلاعاتی در مورد زندگی همسرش در دست نیست.

عکس های مشفق همدانی را در کجا ببینیم؟

عکس های مشفق همدانی را در کجا ببینیم؟

شما می ‌توانید عکس‌ های مشفق همدانی را به جستجوی عناوین کلیدی مانند آنا کارنینا ترجمه مشفق همدانی، خرید کتاب برادران کارامازوف ترجمه مشفق همدانی، آنا کاری نینا علمی فرهنگی، نقد ترجمه صالح حسینی، هما سرشار، خرید کتاب آنا کارنینا ترجمه آتش بر آب، عکس جوانی هما سرشار، کتاب های معروف لئو تولستوی عکس های این مترجم و روزنامه نگار و نویسنده محبوب ایرانی را مشاهده کنید.

علت مرگ مشفق همدانی چه بود؟

پس از گذشت سال ها از از مرگ ربیع مشفق همدانی هنوز علت دقیق مرگ او مشخص نشده است اما با وجود این که او ۹۶ سال سن داشت به نظر می رسد که علت مرگ او کهولت سن باشد. مشفق همدانی در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۸۸ برابر با دوم اکتبر سال ۲۰۰۹ در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا آمریکا در گذشت.

آیا مشفق همدانی بیماری خاصی داشت؟

از آن جایی که شایعات زیادی در مورد این نویسنده و مترجم محبوب در زمان حیاتش بر سر زبان ها بود طرفداران او تصور می کنند که او به بیماری خاصی مبتلا بود و علت مرگش به همین خاطر بوده است اما این شایعات تا کنون تایید نشده است ست و خبر ها در مورد بیماری خاص مشفق همدانی چیزی را اعلام نکرده‌ اند.

آیا این شخص فعالیت های سیاسی هم داشت؟

مشفق همدانی در زمانی که در ایران زندگی می کرد و هنوز به لس آنجلس مهاجرت نکرده بود فعالیت‌ های سیاسی داشت. او روابط خوبی با محمد مصدق داشت و او را در مسائل مختلف و زیادی راهنمایی می کرد. محمد مصدق در آن زمان سیاستمدار، حقوقدان، نماینده مجلس شورای اسلامی استاندار وزیر و نخست وزیر ایران بود.

سوالات متداول

  1. مشفق همدانی در چه تاریخی متولد شد؟

    مشفق همدانی در فروردین ماه سال ۱۲۹۱ متولد شد.

  2. مشفق همدانی در کجا زندگی می کرد؟

    مشفق همدانی پس وقوع انقلاب به لس انجلس رفت.

  3. همسر مشفق همدانی چه کسی است؟

    همسر همدانی خانم فرخ فایضی اکباتائی می باشد.

  4. مشفق همدانی در چه تاریخی در گذشت؟

    مشفق همدانی در سن ۹۶ سالگی در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۸ در گذشت.

منبع: localadmins.com

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *