بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ بررسی بلاک چین های مطرح

بلاکچین، نوعی سیستم اینترنتی جهانی می باشد که متمرکز نبوده و این نوع اینترنت بدون سرور در همه نقاط جهان در حال پیشرفت و افزایش می باشد. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل بلاک چین ان را انالیز کرده و ببینیم چگونه می شود از طریق ان در دنیای دیجیتال تعامل داشت و با دیگران معامله انجام داد.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین پایه تمامی ارز دیجیتال ها می باشد. در واقع بلاک چین نوعی امکان به معامله دهندگان می دهد که بدون هیچ واسطه ای باهم دیگر در تعامل باشند. در واقع این ارتباط به صورت مستقیم انجام می گیرد. بلاک چین نوعی رمز در فضای ارزهای دیجیتال می باشد. بلاک چین نوعی فضای غیر متمرکز بوده و هیچ بازار مرکزی ندارد و در سراسر دنیا قابلیت پخش دارد.

جایی که بلاک چین ها نگهداری می شوند در واقع دفتر کل نامیده می شود که شامل بسیار زیادی از رایانه ها می باشد که تمام حساب و کتاب ها به طور واضح در ان وجود دارد. درست یا نادرست بودن تراکنش های انجام شده در ان جا بررسی و بعد به بلاک چین اضافه می شود.

باید دقت داشت که هر بلاکی که در بلاک چین وجود دارد شامل بخش هی مختلفی است. یک بخش ان اطلاعات مربوط به تراکنش ها می باشد و بخشی دیگر اطلاعات مربوط به شرکت کنندگان و معامله گران. باید دقت داشت که علاوه بر ویژگی های عمومی که بلاک ها با یکدیگر دارند ویژگی های یونیکی نیز دارند که ان ها را از یکدیگر تمیز می دهد. مثلا هر بلاک یک کد مخصوص دارد و به ما می دهد تا بتوانیم این بلاک ها را از یک دیگر جدا کنیم.

این کد های مخصوص هش نام دارد. یعنی اگر دو تراکنش یکسان انجام بشود می توان با این قابلیت ان ها را از یکدیگر تشخیص داد. این فناوری نیز از کلاهبرداری جلو گیری می کند مثلا اگر قرار باشد با یک بیت کوین معامله انجام بگیرد بلاک چین از این کار جلوگیری می کند.

خب شاید سوالی پیش بیاید که چگونه بلاک ها در بلاک چین ذخیره می شود؟ باید گفت هرگاه اطلاعی یا اطلاعاتی بر روی بلاک ها ذخیره شود به بلاک چین اضافه خواهد شد و این یک فرایند چهار مرحله ای دارد. مرحله اول ان باید در ابتدا حتما حتما یک معامله صورت بگیرد و پس از ان باید در مرحله دوم تایید بشود.

سپس باید جای معاملات درون بلاک مشخص شود و سپس به هر بلاک باید کد داده شود. منظور از کد همان هش می باشد. در واقع این نوع سامانه همتا به همتا نوعی ثبت گزارش می کند و به نوعی سیستمی طراحی شده برای ثبت گزارش می باشد.

بلاک چین بیت کوین چیست؟

معامله سر هر بیت کوین بر روی بلاک چین ها ثبت می شود و در واقع برخی بلاک ها حاوی اطلاعات بیت کوین می باشد. با دانلود بلاک چین می توان و فناوری بلاک چین می توان برای معاملات بیت کوینی استفاده کرد.

بلاک چین اتریوم چیست؟

بلاک چین اتریوم نیز همانند بلاک چین بیت کوین می باشد و می توان اطلاعات لازم در مورد تراکنشات اتریومی را بر بروی بلاک چین های دانلود شده ذخیره کرد و باید گفت این اطلاعات در هر اتریوم اگر یکسان باشد اما با وجود هش می توان ان را متمایز کرد.

بلاک چین بیت کوین

بررسی برخی از بلاک چین های مطرح

در این جا باید گفت انواع و اقسام مختلفی از بلاک چین ها وجود دارند که بسیار معروف می باشند و اکثر افراد برای معاملات خود از این نوع سامانه استفاده می کنند. در این جا به بررسی و معرفی Blockchain، چند مدل و چند نوع از بلاک چین های مطرح و بلاک چین های واقعی Blockchain می پردازیم و می بینیم که چگونه کار می کنند و اهمیت این ها در دنیای معاملات دیجیتالی چه می باشد.

بلاکچین ترون

ترون نوعی رمزارز بر روی شبکه می باشد که برای اولین بار توسط یک برنامه نویس چینی ساخته شد. ترون نیز نوعی ارز دیجیتال می باشد و تقریبا یکی از بزرگ ترین سیستم های نا متمرکز جهان به حساب می اید. ترون و عوامل سازنده ان می گویند که ترون این قابلیت را دارد که از بیت کوین و اتریوم پیشی بگیرد و به مرحله ای برسد که تراکنش های ان تقریبا چیزی حدود 2000 تراکنش را در ثانیه بتواند پشتیبانی کند و این تراکنش در هر ساعتی از شبانه روز می تواند انجام بشود.

ترون یک خصوصیتی که دارد در مورد استخراج ان می باشد که با هیچ نوع گرافیکی و کارت گرافیکی نمی تواتن ان را استخراج کرد و باید از طریق بیت کوین و اتریوم در صرافی های انلاین دیجیتالی به استخراج این ارز پرداخت. ترون می خواهد اینده خود را با تبدیل شدن به یک نوع اینترنت یعنی بزرگترین اینترنت متمرکز جامعه عمل بپوشاند و در این مسیر قدم های بسیار بزرگی برداشته است. شایعاتی در مورد کلاهبرداری های ترون به گوش می رسد که همچنان در حال بررسی می باشد و در درست بودنش شک وجود دارد.

بلاکچین کاردانو

کاردانو نیز یکی دریگر از پلتفرم های بلاک چین می باشد که این هم رمزارز هوشمند است. از این پلتفرم برای قرار داد های هوشمند استفاده می شود. کار دانو مبتنی بر متن است و نوعی شبکه متن باز به حساب می اید. کاردانو توسط سازندگان اتریوم پایه گذاری شد و سه نهاد پشتیبانی و برنامه ریزی و پیش بردن این رمزارز را بر عهده داشته اند. انجام قرار داد های موازی بر روی این شبکه به سادگی اب خوردن می باشد و اکثرا برای بستن قرار داد های موازی از کاردانو استفاده می کنند.

بلاکچین کاردانو

بلاکچین مونرو

مونرو نوعی ارز می باشد که با رمز گذاری برای حفظ حریم خصوصی و در ماه مارس ایجاد شد و یک نوع رمزارز منبع باز می باشد. مونرو بر خلاف دیگر بلاک ها با یک دفتر کل به انجام تراکنشات و معاملات می پردازد. این در حالی است که واحد های جدید استخراج شده اند و از این طریق ایجاد شده اند.

دیگر رمزارز ها از طریق بیت کوین طراحی شده است اما پلتفرم مونرو کاملا متفاوت می باشد و تفاوت های بسیاری با مسدود کنندگان زنجیره بلوکی دارد بنابراین با خدمات بالایی از حریم خصوصی قابل تعویض می باشد. این امر چگونه شکل می گیرد؟ به این طریق که واحد های پولی قابل تبدیل به یکدیگر هستند اما مشخص نمی شوند.

بلاکچین پای

پای نتورک نوعی پول دیجیتال یا همان ارز دیجیتال می باشد که در حال حاضر به راحتی و حتی رایگان می توان ان را تهیه کرد و استخراج ان از طریق تلفن همراه نیز امکان پذیر می باشد. این ارز دیجیتال به دست سه دکتر و فارغ التحصیل دانشگاه استفورد طراحی شده است.

اگر کسی قصد ثبت نام برای پای را داشته باشد به طور قطع باید کد معرفی را در اختیار داشته باشد و گرنه به هیج وجه نمی شود که ان را تهیه و ثبت نام کرد. برای معامله هر ارز سه فاز موجود می باشد که با رسیدن به فاز سوم می توان ان را معامله کرد. پای در حال حاضر در فاز دوم قرار دارد و بعد از رسیدن به سومین فاز، امکان معامله برقرار می شود. نرم افزار پای در حال حاضر قابل نصب بر روی گوشی های تلفن همراه می باشد.

بلاکچین تتر

بلاکچین تتر

تتر نیز نوعی ارز دیجیتال می باشد که مبتنی بر بلاکچین می باشد و به دلیل پشتیبانی امریکا سکه دیجیتال نیز نامیده می شود. هدف از تاسیس و ساخت تتر انتقال سرعت ارز ها می باشد. تتر علاوه بر سرعت زیاد تراکنش سریع و ثبات در قیمت نیز دارد که از ویژگی های منحصر به فرد این نوع پول دیجیتالی به حساب می آید. برای خرید یا فروش تتر می توان از روش های بیت کوین و اتریوم استفاده کرد و خوبی این نوع ارز دیجیتال این می باشد که می توان بیت کوین و اتریوم را به تتر تبدیل کرد.

بلاکچین ریپل

ریپل نیز نوعی دیگر از ارز های دیجیتال می باشد که در حال حاضر یک سیستم پرداختی جهانی سریع و با دقت و هزینه بسیار اندکی است. ریپل نیز از ان دسته از ارز های دیجیتال می باشد که ساخت ان یونیک بوده و نیازی به استخراج ندارد. این امر باعث شده است که کاهش توان محاسباتی و کمتر شدن تاخیر در شبکه ممکن بشود.

بلاک چین لایت کوین چیست؟

بلاکچین لایت کوین نوعی دیگر از ارز دیجیتال می باشد که نقل و انتقال ان به صورت نا متمرکز انجام شده و هیچ گونه نهادی روی ان هیچ دخالتی ندارد. بیت کوین و لایت کوین بسیار شبیه به هم می باشد اما تنها یک تفاوت وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز می کند و ان نرخ تولید است. نرخ تولید لایت کوین نسبت به بیت کوین بسیار سریع تر است و تراکنش ها در مدت زمان بسیار کمتری در لایت کوین انجام می شود. خرید و فروش ان نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتالی می باشد.

بلاک چین دش

دش نوعی دیگر از ارز های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین می باشد که در مجموع تنها هجده سکه دارد و بیشتر روی اثبات کار تمرکز می کند. این الگوریتم مخصوص دش می باشد که بر روی اثبات کار، کار می کند و استخراجش به این شکل صورت می گیرد.

بلاکچین به زبان ساده

بلاکچین به زبان ساده چگونه است؟

اگر بخواهیم به زبان کاملا ساده و امروزی بلاک چین را تعریف نماییم باید گفت بلاک چین نوعی اینترنت می باشد که هیچ مکان مشخصی برای ذخیره دیتای خود و دیتا های وارد شده ندارد و هیچ منبع مرکزی مشخصی وجود ندارد که نهاد و یا ارگانی بتواند روی ان نظارت داشته باشد. برخلاف اینترنت قابل دسترس که یک سرور مرکزی خاص و متمرکز در امریکا دارد و می تواند توسط افراد مربوطه یا برخی از اشخاص چک و نظارت بشود، بلاک چین نوعی سیستم غیر متمرکز اما همتا به همتا است. در بلاک چین که یک فضای کاملا ازاد می باشد می توان به نقل و انتقال داده ها و اطلاعات و حتی معاملات پرداخت.

این نوعی پلتفرم ازاد می باشد که میلیون ها نفر در ان نقطه اشتراک دارند و در ان باهم به تعامل می پردازند. پس از چندی ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین و سایر ارز ها روی کار امد و از طریق همین بلاک ها در بلاک چین باعث تعامل در بین افراد مختلف دنیا به صورت ارز های مختلف و واحد های پولی مختلف شد.

بلاک چین با ظرفیت و خاصیت هایی که دارد این امکان را دارد که سیستم نقل و انتقال پول در جهان را کاملا تغییر بدهد و یک شبکه دیجیتالی پولی و ارزی و سکه ای در جهان تاسیس کند.

از ان جایی که این بلاک ها توسط هیچ نهادی نظارت نمی شوند این اطلاعاتی که از سوی کاربران بر روی این ها ذخیره می شوند در مکان امنی باقی می ماند تا وقتی که کاربر بتواند و بخواهد که دوباره به این اطلاعات دسترسی پیدا بکند.

امنیت بلاک چین به گونه ای است که در ان تا حدود نود درصد از جرائم مالی مانند پول شویی و کلاهبرداری جلوگیری می شود. هم چنین تمام جزئیات بلاک چین و چگونگی کارکرد ان در صفحه دانش نامه ویکی پدیا قابل مشاهده می باشد.

هم چنین بلاک چین جادی، دوره بلاک چین و اموزش بلاک چین می باشد که اکنون در تمامی سایت های معتبر و افرادی که در این زمینه کار می کنند ان را ارائه می دهند و می توان ان را به راحتی تهیه نمود.

بلاک چین کیف پول

بلاک چین کیف پول

کیف پول بلاک چین، نوعی فناوری بر پایه بلاک چین می باشد که در خرید و فروش ها و نقل و انتقالات ارز های دیجیتالی و استخراج و حتی در روند های اولیه ثبت نام برای خرید ارز های دیجیتالی، وجودش لازم و ضروری می باشد. کیف پول بلاک چین را هم می توان با انواع ادرس های موجود و معتبر ساخت و هم می توان ان ها را دانلود نمود.

کیف پول های بلاک چین در هنگام خرید و فروش در صرافی های دیجیتال و هم چنین هنگام استخراج هنگام وارد کردن ادرس کیف پول ضروری می باشند. هم چنین کیف پول ها قیمت ها را همیشه بروز رسانی می کنند و این کار بسیار برای افرادی که می خواهند پولی را برای مقصدی و به واحد پولی دیگر تبدیل کنند بسیار مناسب است.

با استفاده از کیف پول می توان مبادلات برعکس را انجام داد. یعنی مثلا بیت کوین را با اتریوم و اریوم را با بیت کوین مبادله کرد. باید توجه داشت که مبادلات بلافاصله در کیف پول نمایش داده نمی شود. زیرا باید به زنجیره بلاک چین بپیوندند و این اندکی به طول می انجامد.

سایت بلاک چین چیست؟

در همه سایت ها می توان در مورد بلاک چین اطلاعاتی کسب نمود و این نوع فناوری هیچ نوع سایت خاص و مشخص ندارد. زیرا خودش نیز یک سیستم غیر متمرکز می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد بلاک چین می توان با سرچی کوچک در گوگل تمامی اطلاعات را دست یافت و به خوبی با تمام زیر و بم های این شبکه اینترنتی اشنا شد.

انجمن بلاکچین ایران شامل چه افرادی است؟

انجمن بلاک چین ایران موسسه ای شامل مهندسان و متخصصان و این حوزه می بشاد که فعالیتشان را از سال شش خرداد هزارو سیصد و نود و شش شروع کرده و هم چنان ادامه دارد. این موسسه نوعی انجمن خود گردان می باشد که همگی از فعالان صنعت بلاک چین هستند. پس از ان با انتصاب عوامل مختلف به عنوان رییس و مدیر و دیگر افراد برای جایگاه های مختلف، شروع به نوشتن اساسنامه برای انجمن و وضع قوانین و مقررات کردند.

هم چنین پس از مدتی شروع به کار با دادن مسعولیت های مختلف، شروع به تبلیغ این انجمن و معرفی ان به دیگر افراد در فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و صفحاتی مخصوص این انجمن کردند.

هم چنین در انواع اقسام مکان های مختلف مانند پارک های فناوری و دانشگاه ها و دیگر نهاد های علمی، در جهت رشد این فناوری، با برگزاری سمینار، تلاش های زیادی شد.

در اساس نامه ای که در سایت این انجمن قابل مشاهده می باشد تمامی ضوابط و شرایط نوشته شده و در ماده دو این اساس نامه نوشته شده که این نهاد کاملا غیر سیاسی و غیر دولتی و غیر انتفاعی بوده و و با قوانین جمهوری اسلامی مطابقت دارد.

تلگرام بلاک چین

تلگرام بلاک چین چیست؟

گفتیم که بلاک چین که نوعی فناوری مدرن و امروزی است که که می خواهد دنیای نقل و انتقال پول را متحول کند و از مجموع بلاک هایی با ذخیره اطلاعات هر فرد به وجود امده است. تلگرام نیز قصد دارد تا با راه اندازی نوعی پلتفرم همانند بلاک چین یا خود بلاک چین امکانی ایجاد کند که بتوان از طریق ان پرداخت درون برنامه ای و کار هایی این چنینی انجام داد. شبکه ازاد تلگرام که رو به طراحی می رود نسل سوم بلاک چین می باشد که ویژگی های ان از بیت کوین و اتریوم بیشتر می باشد.

شبکه ازاد تلگرام توانسته حجم بسیار زیادی از  ICO را با ارائه اولین کوین خود جمع اوری کند که این موفقیت بزرگی است. از ان جایی که تلگرام نوعی پیام رسان ازاد می باشد متقاضی برای خرید و گرفتن توکن گرام بسیار رو به افزایش است. هم چنین تلگرام بسیار معروف می باشد. پاور دروف که پایه گذار اینستاگرام می باشد بر این باور است که کوین های تلگرام بسیار می تواند جای پیشرفت های بزرگی را داشته باشد.

باید گفت کوین های تلگرام همان ارز های دیجیتال تلگرام می باشد. این شبکه بسیار قوی بوده و ویژگی های زیاید را دارا می باشد از جمله اینکه سامانه همتا به همتا می باشد و دیگر از بانک و دیگر نهاد ها بی نیاز می شود و این برای پرداخت های درون برنامه ای می باشد. با اینکه این شبکه و این ایده مدت بسیار زیادی می باشد که در حال بررسی و پردازش است اما تا کنون هیچ منبع درست و قابل اعتمادی هیچ خبری از ارائه این بلاک چین نداده است و تا کنون هیچ تاریخ دقیقی برای این رونمایی از این فناوری در دسترس نمی باشد.

این موضوع برای اینستاگرام نیز بر قرار می باشد و اینستاگرام بلاک چین نیز در حال بررسی می باشد.

آموزش بلاک چین چگونه است؟

اموزش بلاکچین در بسیاری از سایت های معتبر نیز قابل مشاهده می باشد که چگونه می توان یک بلاک ایجاد و ان را به زنجیره بلاک چین افزود. هم چنین می توان از طریق سایت های معتبر به دانلود بلاکچین پرداخت.

هم چنین انواعی از سایت ها وجود دارد که مراحل ساخت ان را به صورت تصویری و مرحله به مرحله توضیح داده تا افراد با اطلاعات کامل پا به این فناوری جدید بگذارند.

لینک هایی نیز درون هر سایت وجود دارد که هم به صورت رایگان و هم با پرداخت مبلغ خاصی این کار را انجام می دهند.

آموزش بلاک چین

معنی Blockchain دقیقا چیست؟

بلاکچین همان نوع جدید اینترنت می باشد که به فناوری جدی مشهور می باشد و دارای سرور مشخص و خاص نمی باشد و هیچ نهادی روی ان نظاره نمی کند و بنابراین تمام این توضیحات را می شود با عنوان سامانه همتا به همتا قابل توضیح نمود. این نوع اینترنت نقط اشتراک های میلیونی دارد که اکثر مردم جهان می توانند در ان به تبادل اطلاعات و انواع کارهای دیگر مانند معامله بپردازند و بلاک هایی با دیتا های مختلفی ذخیره و به زنجیره اضافه کنند.

هر بلاک در این زنجیره منحصر به فرد و هش نامیده می شود که در زمان استخراج می توان این هش را به طور دقیق مشاهده نمود و در زمان استخراج در کیف پول نمایش داده می شود.

هم چنین این هش ها نوعی کد اختصاصی و منحصر به فرد می باشد که برای هر کس مختص به خودش می باشد و برای هر شخصی با دیگری همانند اثر انگشت متفاوت است. این هش ها در همه مراحل ثبت نام و ساخت در دنیای دیجیتال قابل استفاده قرار می گیرند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از مقاله Blockchain در ویکی پدیا استفاده کنید.

سوالات متداول

بلاک چین از سرور مشخصی برخوردار است؟

بلاک چین چون نوعی سامانه بدون واسطه است از هیچ سرور مشخص و متمرکزی برخوردار نیست.

رمزار های بلاک چین چیست ؟

بیت کوین اتریوم، تتر، ترون، دش، مونرو و دیگر رمز ارز ها بر پایه بلاکچین طراحی شده اند.

انجمن بلاک چین به ثبت قانونی و ملی رسیده است؟

باید بگوییم مدتی پس از تاسیس این انجمن از طریق نهاد های ذی ربط به ثبت قانونی و ملی رسید.

تاریخ رونمایی بلاک چین تلگرام چه زمانی است؟

تلگرام بلاک چین هم چنان در حد یک ایده مانده است و هنوز هیچ تاریخ دقیقی از رونمایی این موضوع در دسترس نیست.

شما در سایت hceap.info همیشه به برترین های دنیای اینترنت دست پیدا خواهید کرد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *