درآمد رپرها از حق فیت چقدر می باشد؟ بررسی ثروت رپر های معروف

بعد از بررسی موفق ترین رپرهای ایران و جهان باید به این موضوع بپر دازیم که صنعت موسیقی، همواره از صنعت‌های پول ساز در تمام دنیا بوده‌ است. صنعتی گسترده با زمینه‌های کاری بسیار زیاد. از خوانندگی و تنظیم و نوازندگی گرفته، تا ترانه سرایی و رکورد و میکس و…. موسیقی رپ، از سبک‌های محبوب و پرطرفدار و البته پول‌ساز، در سراسر جهان و خصوصا میان قشر جوان‌تر و نوجوان است‌. اما جریان موسیقی رپ در ایران، با سایر کشور‌ها اندکی متفاوت است. رپ در ایران، یک موسیقی رسمی و مجاز نمی‌باشد و کسانی که در این زمینه با هر عنوانی (خواننده، تنظیم، آهنگ‌ساز، ترانه‌سرا و…. ) فعالیت می‌کنند، بدون مجوز و به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند. دلایل مخالفت با رپ در ایران هم متفاوت است. مانند ذات اعتراضی و یاغی‌گری موسیقی رپ و یا هنرمندانی که در این زمینه‌ فعالیت می‌کنند. به هرحال، به دلیل این تفاوت‌ها، زیرزمینی و غیرقانونی بودن رپ در ایران، قطعا هنرمندان رپ ایرانی، از امتیازاتی که یک هنرمند فعال رپ در خارج از کشور دارد، محروم هستند‌ و به طبع درآمد رپرها بسیار متفاوت خواهد بود.

نگاهی به تاریخچه رپ در ایران

نگاهی به تاریخچه رپ در ایران

فعالیت زیرزمینی هنرمندان رپ در ایران، از سال ۱۳۷۰ شروع شد. مضامین و مفاهیمی که در این سبک‌ از موسیقی بیان می‌شود، معمولا اعتراضی است و از درد و رنج و مشکلات جامعه و مردم، از فقر و ظلم و فساد گرفته، تا زن ستیزی و طلاق و …. سخن گفته می‌شود. موسیقی زیرزمینی و رپ در ایران، به دلیل مجاز نبودن، پیگردهای قانونی دارد. امروزه در ایران و حتی جهان، موسیقی رپ سروصدای زیادی به پا کرده است. ” رپ فارس ” شاید به همان تعدادی که هوادار و موافق دارد، مخالف نیز داشته باشد چرا که رپ فارس نیز مانند بسیاری دیگر از شاخه‌های هنر، به ابتذال کشیده شده است. همانطور که گفتیم، ذات رپ، اعتراض است و آثاری که با عنوان رپ منتشر می‌شوند، باید در راستای رسالت رپ و ذات اعتراضی آن باشند. یعنی به گونه‌ای باشند که جلوه‌گر مشکلات و چالش‌ها و دغدغه‌های روز مردم و جامعه باشند. اما متاسفانه امروزه شاهد به ابتذال کشیده شدن رپ هستیم. با محتوا و مفاهیمی که برخی از هنرمندان رپ، در آثارشان منتشر می‌کنند و خصوصا متن ترانه‌ها. این اواخر، درمورد رپ فارس و ابعاد و جنبه‌های مختلف آن زیاد صحبت می‌شود.

درآمد رپرها به چه صورت است ؟

ما در این مقاله، قصد داریم به درآمد و شکل درآمد رپرها بپردازیم. همانطور که گفتیم، رپ از سبک‌های پول‌ساز موسیقی در سراسر جهان است و به دلیل محبوبیتش و داشتن طرفداران زیادی در سراسر جهان، درآمد زیادی از این سبک موسیقی حاصل می‌شود. اما این درآمد، برای رپرهای ایرانی کمی تفاوت دارد. چرا که اجرای کنسرت و فروش آلبوم‌ها، دو منبع درآمد مهم برای یک خواننده در هر سبکی به شمار می‌آید. اما همان‌گونه که گفتیم، به دلیل محدودیت‌ها، زیرزمینی بودن و مجاز نبودن موسیقی رپ در ایران، رپر‌های ایرانی، از این دو منبع درآمد مهم، محروم می‌باشند. حتی شاید بتوان گفت که فعالیت در زمینه‌ی رپ برای هنرمندان ایرانی، به گونه‌ای شغل دوم به حساب می‌آید و شاید خیلی نتوان از آن به عنوان یک منبع درآمد ثابت و مستقل یاد کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای کسب درآمد خوب از رپ در ایران، باید حتما سرشناس و محبوب بود تا شاید بتوان از آن به عنوان یک منبع درآمد خوب یاد کرد.‌ برخی رپرهای ایرانی، به دلیل محدودیت‌ها و موانع زیادی که در ایران وجود دارد، تصمیم به مهاجرت گرفته تا مسیر شغلی خود را در رپ، به شکل دیگری و با موانع کم‌تر ادامه دهند. اما برخی نیز با تمام موانع و قوانین، همچنان در ایران مانده‌اند و فعالیت می‌کنند. مانند ” یاسر بختیاری” ملقب به ” یاس ” ، از رپرهای محبوب و موفق ایرانی‌. یاس، رپ را از پول‌سازترین سبک‌های موسیقی در جهان می‌داند اما نه در شرایط فعلی ایران. او معتقد است که در ایران، هیچ تعادلی میان شهرت هنرمندان رپ و درآمدشان نیست. چندان اطلاعات دقیقی از میزان درآمد رپرهای معروف ایرانی در دسترس نیست اما معمولا رپرها، از تولید و پخش آثار خود ( که یا مستقل صورت می‌گیرد و یا با واسطه‌هایی مانند کمپانی‌های رادیو جوان، آونگ و…. ) ، کسب درآمد می‌کنند.

رپر‌ها، علاوه بر درآمد حاصل از فروش و انتشار آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و آثار هنری خود، از برگزاری کنسرت در کشورهای خارجی نیز، درآمد دارند. به گفته‌ برخی منابع و سایت‌ها، درآمد حاصل از هر کنسرت در خارج از کشور، چیزی حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون می‌باشد. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که منبع درآمد رپرها و به طورکلی خوانندگان و صنعت موسیقی، تنها از فعالیت‌های موسیقیایی نمی‌باشد. از فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتوب و اینستاگرام گرفته، تا همکاری‌های موسیقیایی (فیت‌ دادن، تنظیم، ترانه و…. ) و غیر موسیقیایی، تبلیغات در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی. البته برخی نیز، صاحب استودیوی شخصی خود شده‌اند، آهنگسازی می‌کنند و……

به طور کلی، بسیاری از هنرمندان ایرانی موسیقی رپ ، این حرفه را بیشتر به خاطر عشق و علاقه‌ای که به آن دارند، دنبال می‌کنند نه یک منبع درآمد. و معمولا آن‌ها، در زمینه‌های دیگری فعالیت می‌کنند و رپ برای آن‌ها، یک شغل دوم به حساب می‌آید.

درآمد رپرها در سطح جهانی به چه صورت است؟

درآمد رپرها در سطح جهانی به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم، سبک رپ، یکی از پول‌سازترین سبک‌های موسیقی در سراسر دنیا می‌باشد. هرچند که شکل‌ها و نحوه‌های گوناگونی در هر کشور دارد. در بیشتر کشورها، رپر‌ها بدون موانع و محدودیت خاصی می‌توانند کنسرت برگزار کنند و آلبوم منتشر کنند. در صورتی که در ایران، همچین امری ممکن نیست‌. همین موضوع، باعث درآمد و شهرت بسیار بیشتر رپرهای خارجی و خصوصا آمریکایی، از رپرهای ایرانی شده است. رپ آمریکایی، از محبوب ترین رپ‌ها در سراسر جهان می‌باشد. رپ و هیپ‌هاپ، از محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی در جهان است. رپرها نیز در میان مردم خصوصا علاقه‌مندان این سبک، شهرت و محبوبیت زیادی دارند. ستاره هایی مانند جی زی، امینم، آشر، توپاک، اسنوپ داگ و… در این سبک فعالیت می‌کنند و در سطح جهان، بسیار موفق و مطرح می‌باشند. این موضوع، به طبع ثروت و درآمد زیادی را برای آن‌ها رقم زده است.‌ به گونه‌ای که نام برخی از آن‌ها، در میان لیست ثروتمندترین هنرمندان جهان، دیده می‌شود.

درآمد رپرها در ایران به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم، رپرهای ایرانی معمولا منبع درآمد اصلیشان، در زمینه‌ای به غیر از رپ می‌باشد. به دلیل محدودیت‌ها و غیرقانونی بودن رپ در ایران و موانع و خط قرمزهایی که وجود دارد. آن‌ها مانند بسیاری از هنرمندان و سلبریتی‌های دیگر، در شبکه‌‌های اجتماعی فعالیت دارند و از این طریق، کسب درآمد نیز می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب. مانند تبلیغات برای برندها، مشاغل و پیج‌های مختلف. یا انتشار آثار خود مانند موزیک‌ ویدیوها در اکانت‌های شخصی خود. و یا اجرای کنسرت در لایو‌های زنده‌ اینستاگرامی. البته شیوه‌ کسب درآمد برخی رپر ها از یوتیوب، با سایر شبکه‌های اجتماعی، کمی متفاوت است. اولین نکته‌ای که در کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد، درآمد پایین برخی هنرمندان از این شبکه‌ اجتماعی است.‌ به دلیل فیلتر بودن یوتیوب در ایران. دلیل دیگر اینکه مخاطب به جای شنیدن اثر رسمی و قانونی از چنل و صفحه‌ شخصی خود هنرمند در یوتیوب و سایر شبکه‌ها، آثار را به صورت غیرقانونی از چنل‌های تلگرامی و سایر وب‌سایت‌ ها می‌شنود. این روزها، برخی از رپرها با فعالیت در یوتیوب به کسب درآمد مشغول شده‌اند. البته کسانی که صرفا موزیک‌ ویدیوها و آهنگ‌های خود را در یوتیوب منتشر می‌کنند، درآمد خیلی پایینی از این شبکه دارند اما برخی دیگر مانند: کوروش ونتونز، سپهر خلسه، امیر تتلو، پوریا پوتک و….. ، علاوه بر انتشار آثارشان، با انتشار ویدیوهای فان، خلاقانه و….. ، از یوتیوب کسب درآمد می‌کنند.

پوریا پوتک

پوریا عرب ملقب به پوریا پوتک، متولد ۱۳۷۱ در تهران، خواننده، آهنگساز و رپر ایرانی می باشد. پوتک در حال حاضر، ساکن‌ کشور اوکراین می‌باشد. مضامین و مفاهیم رپ پوریا پوتک، مسائل فلسفی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی می‌باشند که با لحنی تند بیان می‌شوند. پوریا پوتک، پردرآمدترین رپر ایران در یوتیوب است که به شکل تخصصی و با ایده‌های جدید و خلاقانه، در یوتیوب فعالیت می‌کند. موزیک‌ ویدیوهای او در یوتوب، بازخورد خیلی خوبی داشته و وز به روز بر تعداد مخاطبانش در یوتوب، افزوده می‌شود. او سالیانه بیشتر از ۱۵۶ هزار دلار درآمد دارد که رقم خوبی محسوب می‌شود.

امیر تتلو

امیرحسین مقصودلو معروف به امیر تتلو، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ ، خواننده و ترانه‌نویس ایرانی در سبک رپ، پاپ و آر اند بی است. امیر تتلو، از رپرهای بسیار مشهور و محبوب ایرانی خصوصا در میان نسل جوان و نوجوان می‌باشد. این رپر پرحاشیه و جنجالی، در میان رپرهای فعال در یوتوب، بیش‌ترین ویدیو را آپلود کرده است. وی سالیانه حدود ۱۲۹ هزار دلار درآمد دارد که نسبت به قبل، کاهش یافته‌ است و با توجه به سطح فعالیت و معروفیت تتلو، درآمد پایینی محسوب می‌شود. تتلو علاوه بر یوتوب و منابع درآمد ذکر شده در این مقاله، از طریق پیش‌فروش ترانه‌ها و آهنگ‌هایش، آهنگسازی و….. نیز درآمد دارد. وی همچنین صاحب سایت تتل بت می‌باشد که از دیگر منابع درآمد تتلو است. البته خود تتلو در مصاحبه‌ای گفته بود ‌که تمام مخارج و هزینه‌های زندگی شخصی و مخارج مربوط به حرفه‌ی موسیقی‌اش را، دوستانش می پردازند.

علی سورنا

علی خدامی ملقب به سورنا، متولد ۲۷ فروردین ۱۳۶۹ ، خواننده و ترانه‌سرای محبوب ایرانی در رپ فارس است. او قلم بسیار توانایی دارد. عمده درآمد سورنا، معمولا از طریق برگزاری کنسرت در خارج از کشور، انتشار آهنگ و آلبوم، فعالیت اجتماعی و مجازی است. البته او درحال تولید مجموعه‌ اشعارش نیز می‌باشد. سورنا در کارهای خیر و مشارکت‌های خیرخواهانه‌ زیادی نیز مشارکت می‌کند که تمایلی به رسانه‌ای شدن آن‌ها ندارد.

یاس

یاس

یاسر بختیاری ملقب به ” یاس ” ، متولد ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ ، خواننده و ترانه‌سرای محبوب و معروف ایرانی، از قدیمی‌ترین‌ها در رپ فارس است. او می‌گوید منبع درآمدش از طریق نوشتن شعر و فروش آن‌ها است. یاس می‌گوید وضع مالی‌اش نسبت به گذشته، بهتر شده است اما آدم پولداری نیست که بگوید پول او را عوض کرده.

هیچکس

سروش لشکری ملقب به ” هیچکس ” و معروف به ” پدر رپ فارسی ” ، متولد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴ ،خواننده و ترانه‌نویس ایرانی در موسیقی رپ است. وی درحال حاضر، ساکن لندن می‌باشد. درون‌مایه‌ی ترانه‌های هیچکس، برگرفته از عقده‌ها وسرکوب‌هایی است که از درون یک طیف بسیار وسیع نشات گرفته است. بخش عمده‌ای از درآمد هیچکس، از برگزاری کنسرت‌هایش است و با توجه به اینکه او در خارج از ایران ساکن است، محدودیت‌های ایران را برای برگزاری کنسرت ندارد. محبوبیت و اثرگذاری خواننده، با میزان درآمدش از کنسرت، رابطه‌ مستقیم دارد. برخی منابع، میانگین درآمد ماهیانه‌ هیچکس را، ۵۰۰ میلیون تومان تخمین زده اند.

درآمد رپرهای آمریکایی

رپ آمریکایی، شهرت و محبوبیت جهانی دارد و از تمام جهان، طرفداران بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که آثار این رپرها، در سراسر نقاط جهان، طرفدار دارد. به دلیل آزاد بودن انواع موسیقی در آمریکا، رپرهای آمریکایی با برگزاری کنسرت در ایالات مختلف کشور آمریکا و سایر کشورها، توانستند موسیقی خود را به گوش مردم تمام دنیا برسانند. این عوامل، رپرهای آمریکایی را به درآمد و ثروت زیادی رسانده است.

آیس کیوب

آیس کیوب، بازیگر، رپر و فیلم نامه نویس آمریکایی، که مسیر شغلی خود را با گروه هیپ هاپ C.I.A شروع کرد. مضامین ترانه‌های آیس کیوب، معمولا خشنونت و سیاسی است و یکی از عضو‌های پایه‌ی سبک گنگستا رپ شناخته می‌شود. ثروت خالص وی در سال ۲۰۱۹، ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

امینم

امینم

بدون هیچ تردیدی، امینم را می‌توان بهترین رپر جهان معرفی کرد. او تنها رپری است که برای ۳ آلبوم متوالی، موفق به کسب جایزه بهترین آلبوم رپ سال، از مراسم گرمی شده است. امینم، در جایگاه ۸۲ لیست ” ۱۰۰ هنرمند ماندگار جهان در همه دوران‌ ” توسط مجله‌ی رولینگ استون قرار گرفته است. عنوان ” بهترین رپر زنده جهان ” نیز را در سال ۲۰۰۸ کسب کرد. این تنها بخشی از موفقیت‌های او بود. بدیهی است که با تمام این تفاسیر، امینم یکی ازثروتمندترین رپرهای دنیا باشد.

آشر

آشر، خواننده آمریکایی که به ” شاهزاده آر اند بی ” معروف است. آلبوم ” اعترافات ” آشر، موفق به فروش بیش از ده میلیون نسخه از آن در آمریکا شد و با فروشی بیش از ۲۰ میلیون نسخه، از پر فروش‌ترین آلبوم‌های جهان شناخته شد. او در سال ۲۰۱۹ ، هشتمین رپر ثروتمند جهان نام گرفت و ثروت خالص او، ۱۸۰ میلیون دلار برآورد شد.

درآمد رپرهای کره ای به چه صورت است؟

موسیقی کی‌پاپ و کی‌رپ، در سراسر جهان بسیار محبوب شده و طرفداران بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا دارد. به گونه ای که خیلی از جوانان و نوجوانان در دنیا، به دلیل محبوبیت و شهرت این خواننده‌ها، با سوادی معروفیت، به کره سفر می‌کنند.

شوگا

مین یون-گی ملقب به ” شوگا Suga ” ، رپر، ترانه‌سرا و تهیه‌کننده‌ موسیقی اهل کره‌ی جنوبی است. بیش از ۱۰۰ ترانه از شوگا در انجمن حق تکثیر موسیقی کره ثبت شده است. مانند ” شراب ” که در جدول موسیقی گائون، دوم شد و در مراسم جوایز موسیقی ملون ۲۰۱۷، جایزه‌ی بهترین قطعهٔ سول/آراندبی سال را از آن خود کرد. شوگا، از بهترین و ثروتمندترین رپرهای کره‌ی جنوبی می‌باشد.

تی او پی

تی. او. پی،T.O.P ، بازیگر، آهنگساز، مدل، ترانه‌سرا و رپر اهل کره‌ی جنوبی است. وی از اعضای گروه موسیقی بیگ بنگ است و از بهترین رپر های کی‌پاپ می‌باشد.

سوالات متداول در رابطه با درآمد رپرها

موفق‌ترین رپر جهان چه کسی است؟

امینم، موفق‌ترین رپر در سطح جهان است.

درآمد امیر تتلو از یوتوب چقدر است؟

تتلو سالیانه حدود ۱۲۹ هزار دلار از یوتوب، درآمد دارد.

پردرآمدترین رپر ایرانی از یوتوب کیست؟

پوریا پوتک با درآمد سالیانه‌ی ۱۵۶ هزار دلار، پردرآمدترین رپر ایرانی از یوتوب است.

درآمد هیچکس چقدر است؟

برخی منابع، درآمد ماهیانه‌ی هیچکس (سروش لشکری) را، ۵۰۰ میلیون تومان ذکر کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *